Sjokkbølgebehandling fra Storz Medical

Vi fører kvalitetsutstyr fra Storz Medical, behandlingen inkluderer mange slag (opptil 12000), flere områder og evt. annen behandling er inkludert!

Innledning

Sjokkbølger finnes i to varianter, radierende (rESWT) og fokuserende (ESWT). Den radierende varianten blir ofte kalt trykkbølge og er det vi kan tilby på Albatross Fysioterapi. Vi fører to varianter (MP200 og MP50) fra kvalitetsleverandøren Storz Medical. De er verdensledene innenfor dette feltet og utvider stadig tilbud og produkter.

Hva er forskjellen ?

Radierende sjokkbølge danner energi ved at trykkluft akselererer et lite metallprosjektil som treffer et spesielt utformet metallstempel som er i kontakt med huden via ultralydgele. Den overførte sjokkbølgen brer seg utover og avtar på vei inn i vevet. Størst effekt nærmest huden og går 4-6 cm dybt.

Fokuserende sjokkbølger dannes via en elektromagnetisk spole, som i et isolert vannfylt kammer danner sjokkbølger. Den dannede sjokkbølgen blir dirigert av kammerets utforming ned til et fokusert punkt i vevet. All effekt samler seg til et lite punkt, dybde avgjøres av behandler.

Hvordan virker sjokkbølge ?

Sjokkbølger er mekanisk energi som overføres til vev i form av lydbølger. Disse sjokkbølgene aktiverer mange prosesser i  kroppen; sagt på en enkel måte aktiveres kroppens eget reparasjonssystem. Ved en kronisk senebetennelse restartes reparasjonsprosessen slik at at en normal tilheling finner sted. Behandlingene gis med 15-18 slag / sekund.

Hvor mange behandlinger ?

De aller fleste får 4 behandlinger med ca. en ukes mellomrom. Deretter skal det være 4-5 ukers pause. Behandlingen er en irritasjonsbehandling og trenger ro etter ca. 4 ganger. Derfor tar et vanlig behandlingsforløp ca. 2 mnd. Etter dette kan det av og til tas et pas behandlinger til, typisk hvis det har vært fremgang, men henger litt plager igjen. Dette gjelder for typiske kroniske senebetennelser. Behandlingen gis også til andre tilstander; da kan andre regimer prøves. Vi har gode resultat ved å bruke sjokkbølge til akutte tilstander med muskelkrampe – eks. akutt rygg / smerter mellom skulderblad osv. Vi forventer bedring og foretar evaluering etter hver gang.

Hvorfor velge oss?

Fordelen med apparatene fra Storz Medical er lave vedlikeholdskostnader, noe som gjør at vi har lave priser og mange slag / behandling. Vi behandler ikke kun et lite område – men hele områder med muskler / sener / fester. En behandling består derfor av opptil 12000 slag; langt mer omfattende enn det som er vanlig.

Er det en vond behandling ?

Styrken på behandlingen måles i bar og justeres etter ønsket påvirkning og pasientens tilbakemelding. Behandlingen kjennes godt, spesielt på vonde sener og fester, men styrken justeres etter behov.

Hva koster behandlingen ?

4 Behandlinger koster 1960,- (første gang 580,- deretter 460,-)

Klassiske indikasjoner

Musearm